כחלק מהגשמת החזון הציוני של דוד בן גוריון, "כולנו" תאמץ את "חזון ישראל 2048 "של "תנועת אור" להרחבה משמעותית של ההתיישבות בנגב ובגליל, תוך חיזוק ההתיישבות העירונית, ביסוס המגזר החקלאי והכפרי כדי ליצור מרכזים מטרופוליניים משמעותיים בגליל ובנגב.
"חזון ישראל 2048 - "החזון הוא להביא לעתיד משותף מאחד ופרקטי ובכך לייצר מציאות של שגשוג בכלל אזורי המדינה ועבור כלל התושבים. במרכז התכנית מתהווה מהלך להקמת שני מרכזים חדשים במדינת ישראל והפיכת הנגב והגליל למרכזי צמיחה לאומיים משגשגים.
המהלך שואף לייצר ביטוי פרקטי לצרכי הליבה של כלל אזרחי המדינה במטרה לייצר רמה גבוהה של איכות חיים באמצעות גיבוש תכנית כוללת בתחומי החיים המרכזיים: דיור וקהילה, תעסוקה איכותית, חינוך ובריאות, חדשנות וטכנולוגיה, תחבורה, סביבה ועוד.
מעבר לחזון הגדול אנו מאמינים בקידום פרקטי של מודל ערי מחוז אשר יוכלו להוביל מדיניות מקומית חזקה ורלוונטית לתושבי האזור ולהשפיע באופן אמיתי על מדיניות מול הממשלה. דבר שלא מתאפשר כיום בגלל הפיצול האדיר של רשויות מקומיות קטנות. במודל חיזוק ערי המחוז יוגדלו הסמכויות של האזורים בגביית ארנונה בסמכויות תכנון ובתחומי החינוך והתחבורה. הדבר יהווה שידרוג משמעותי של איכות החיים באזורים רבים בישראל אשר כיום מנוהלים מהשלטון המרכזי בירושלים ולא מקבלים מענה מתאים לצרכיהם. כמו כן, מצב זה יאפשר האצה של פרוייקטי רכבות בגוש דן ובירושלים, יעודד תחרות אמיתית מול חברות מובילות לאזור הדרום והצפון ויסייע להקים בתי ספר אזוריים חזקים שיהוו תחרות אמיתית לרמת החינוך במרכז הארץ.
ריכוזיות מערכת הבנקאות בישראל גורמת לציבור להוציא מכיסו מידי שנה, סכום עודף ומיותר הנאמד בכ-8 מיליארד ש"ח. כך, כל משפחה בישראל מוציאה מידי שנה כ-3,000 ₪ נוספים ומיותרים בשל היעדר תחרותיות במערכת הבנקאות בישראל )בעמלות, ריביות מוגזמות ועוד( .
בתחום זה נעשו בקדנציה האחרונה פעולות רבות שיצרו רפורמה היסטורית. התכנית המוצעת מדברת על יישום הרפורמה, הכנסת בנק חדש, יצירת תחרות על ידי חברות כרטיסי האשראי וחברות המעניקות אשראי על גבי רשת האינטרנט והבאת התחרות לפתח ביתו של הצרכן. יישום התכנית יוזיל באופן מהותי ביותר את העלות הבנקאית העודפת הנופלת על כתפי הצרכנים.
על פי דו"ח ועדת שטרום מספטמבר 2016 ,מערכת הבנקאות הישראלית היא ריכוזית מאד ולא יעילה בהשוואה לעולם. רק במדינות בודדות מדד הריכוזיות גבוה מאשר בישראל. המשקל של שני הבנקים הגדולים בישראל בסך הנכסים הבנקאיים הוא כמעט %60 ומשקלם בסך האשראי הוא %60 .חלקן של ארבע הקבוצות הבנקאיות הגדולות עומד על %90 מסך הפעילות. הוכח כי משקי הבית משלמים ריבית בשיעור גבוה פי כמה מהעסקים הגדולים באופן שאינו פרופורציונאלי בשום צורה לרמת הסיכון שלהם.
לאיכותו של השירות הציבורי במדינה יש השפעה מהותית על החוסן הלאומי, הן במישור הכלכלי במונחי יעילות, אפקטיביות ופריון והן במישור החברתי של מידת האמון שרוחש הציבור למערכת הממשלתית. עובדי השירות הציבורי הם הפנים של הממשלה והממסד מול האזרח וככל שהתפקוד והשירות שלהם משקף ערכים של מקצועיות, ערכיות, הוגנות ושוויוניות, הרי שיש לכך השפעה משמעותית על ערכים אלה גם במגזר האזרחי והעסקי.
במהלך הכנסת ה-20 עמד יו"ר סיעת "כולנו", ח"כ רועי פולקמן, בראש ועדה מיוחדת לבחינת הרפורמה בשירות המדינה ואשר מסקנותיה הוצגו לכנסת ביולי 2016 .מסקנות אלו צריכות להיות הבסיס לחיזוק שירות המדינה גם בשנים בקרובות.
עיקרון ראשון הוא עיקרון הדינמיות והגמישות הניהולית. עולם הניהול המודרני מחייב דינמיות וגמישות. שינויים אלה במאפייני התפקוד ובמבנה היחידות של המגזר הציבורי דורשים עצמאות גדולה יותר של משרדי הממשלה ותגובה מהירה יותר של נציבות שירות המדינה. כמו כן, נדרשת דינמיות במעבר של עובדים ומנהלים בין משרדים ממשלתיים ובין יחידות, ודינמיות של כניסה ויציאת עובדים בין המגזר השלישי, העסקי והציבורי. אלה מאפייניו של עולם התעסוקה בכלל, ושל תעסוקה במגזר הציבורי במאה ה-21.
עיקרון שני הוא הגברת רמת אמון הציבור במערכת הציבורית. עיקרון זה דורש הצבת מדדי שירות ברורים ועמידה בהם, דורש מקצועיות ואיכות של עובדי המדינה, דורש קצובת קדנציות ומניעת קיפאון הנוצר בשל מנהלים הנמצאים זמן רב מידי בתפקידם ודורש התייחסות אמיתית לסוגיות הייצוג ההולם בקרב עובדי המדינה בשילוב מיעוטים, חרדים, אנשים עם מוגבלויות, ייצוג הולם לנשים בתפקידי הניהול, פתיחת תפקידי מפתח למגוון רחב יותר של האוכלוסייה. אם נצליח להשיג עיקרון זה, נהפוך את המערכת הציבורית לנגישה יותר לציבור המגוון שאותו היא מייצגת, מבלי להתפשר על האיכות והמקצועיות.
אין להתעלם גם מהמתח הגובר בין המערכת הפוליטית המעוניינת לממש את המדיניות אשר לשמה נבחרה, לבין המערכת המקצועית שתפקידה, לצד מימוש מדיניות הדרג הנבחר, הוא לגלות אחריות כלפי החוק וכלפי אתיקה מקצועית הנגזרת בין היתר מהרציפות וההתמחות של הדרג המקצועי. אנו סבורים שדרג פוליטי המעוניין לקדם את מדיניותו ביעילות ואפקטיביות זקוק לעובדי מדינה מקצועיים ביותר ועצמאיים ולא לאומרי הן ומקורבים. לפיכך, יישום מדיניות הכוללת קצובת קדנציות לבעלי תפקידים בכירים ואצילת סמכויות למשרדי הממשלה תגביר את יכולת הדרג הפוליטי להוביל מדיניות, אך לצד זאת אין לאפשר פוליטיזציה של השירות הציבורי על חשבון עצמאות ומקצועיות
בקדנציה האחרונה היינו עדים להתקפות חסרות תקדים על המדינה מצד גורמים במערכת הפוליטית. מערכת המשפט, השירות הציבורי, המשטרה והצבא עמדו בעין הסערה ללא יכולת תגובה.
אף גוף, ובפרט גופים מדינתיים בעלי כוח רב, אינם נקיים מביקורת, אך מאידך, אין לנו צבא אחר, ולא משטרה אחרת. מפלגת "כולנו" שמרה במהלך הקדנציה מפני ההקצנה ובלמה הצעות חוק שפגעו ביכולת מוסדות המדינה לבצע את עבודתם.
השיח הפוליטי התמלא באמירות חריפות נגד בג"ץ, נגד נשיא המדינה ונגד הצבא, התבטאויות שהפכו להיות שכיחות באמצעי התקשורת, ברשתות החברתיות והגיעו עד לשיחות הסלון שלנו. הממלכתיות נרמסה ברגל גסה יום אחר יום, והשיח הקיצוני והמתלהם צבר תאוצה.
ביקורת היא לגיטימית אך דה-לגיטימציה למוסדות המדינה מהווה פגיעה קשה במשטר ומסכנת את החוסן הלאומי של מדינת ישראל. דווקא ממשלה לאומית ומפלגות ימין חייבות לדרוש את חיזוק הממלכתיות ושלטון החוק כדי להבטיח את היכולת לקדם מדיניות לאומית אפקטיבית.
כמפלגה לאומית אנו מבינים שדווקא התקפות על המשטרה הצבא ומערכת החוק מחלישות את היכולת לבסס את אחיזתנו בכל שטחי ארץ ישראל, פוגעות בחוסן הלאומי וביכולת להתמודד עם פשע מאורגן וטרור ואף ומחלישות את הלגיטימציה הבינלאומית לפעולות ישראל. לפיכך, דווקא חיזוק הממלכתיות והמוסדות הדמוקרטיים יחזקו את המשילות בישראל.
מפלגת "כולנו" תמשיך לעמוד בפרץ נגד אמירות והתבטאויות משולחות רסן מצד נבחרי ציבור כלפי מערכת אכיפת החוק, ובמקביל תפעל לטפל בצורה יסודית בבעיות העומק ובקלקולים הקיימים במערכות הללו.
מפלגת "כולנו" שואבת את יסודותיה מתורתו וערכיו של מנחם בגין ז"ל, אשר ראה את הסכנות שבעריצות שלטון כוחני וחסר מעצורים. לפיכך, הכרח הוא כי נבחרי הציבור יפוקחו על ידי מערכות בקרה ובראשן התקשורת ומערכת המשפט.
לצד זאת אין אנו מתעלמים מחוסר איזון שנוצר בין הרשות השופטת למחוקקת ונפעל לתקנו.
בשל העובדה כי מערכת המשפט היא חומת המגן על החלשים בחברה, מפלגת "כולנו" תדרוש מעורבות מרכזית בהובלת רפורמות בפעילות מערכת החוק והמשפט כדי שרפורמות אלו תיעשינה באופן מידתי ושקול, תוך שמירה על עצמאות מערכת המשפט והאיזונים הנכונים בין שלושת הרשויות - המבצעת, המחוקקת והשופטת.
מפלגת "כולנו" תפעל למען עידוד העלייה מרחבי תבל כצורך לאומי שלנו כעם.
מפלגת "כולנו" תוביל באחריות מוסרית, ערכית ויהודית את הממתינים לעלייה שאינם רואים אור בקצה המנהרה. עוד תפעל מפלגת "כולנו" לעידוד עלייה והיערכות לגל העלייה מצרפת, ולבניית תכנית לאומית לקליטת גל העלייה הצפוי בשל גל האנטישמיות באירופה.
מפלגת "כולנו" תפעל למען עלייתם של שארית יהודי אתיופיה הממתינים לעלייה שנים ארוכות בעוני ובתנאים מחפירים. בכלל זה ביצוע החלטת ממשלת ישראל מנובמבר 2015.
כ-000,8 יהודי אתיופיה, המוגדרים כעולים פוטנציאליים, ממתינים לעלייה בגונדר ובאדיס אבבה בתנאי פליטות.
לממשלת ישראל יש אחריות מוסרית, ערכית ויהודית לסיים את הטרגדיה הזו של קריעת משפחות בין שני עולמות. מפלגת "כולנו" תפעל במרץ למען קליטתם המיטבית של העולים, בכלל זה בצמצום פערים בחינוך, בתעסוקה ובדיור, בדגש על דיור ציבורי עבור הזכאים לכך.
דיור לצעירים יוצאי אתיופיה: מפלגת "כולנו" הובילה סיוע בהלוואה לזוגות צעירים יוצאי אתיופיה על סך 000,600 ₪ ללא ריבית למשך 10 שנים, ולאחר מכן בריבית מופחת בהשוואה לשוק. מפלגת "כולנו" תמשיך להוביל את התכנית במסגרת צמצום פערים חברתיים.
בעשר השנים האחרונות הגיעו כ-000,40 עולים חדשים מצרפת. העלייה מצרפת היא עלייה חשובה של יהודים עם ערכים ציוניים חזקים שבחרו את מדינת ישראל כמולדתם החדשה.
מפלגת "כולנו" מודעת לאתגרים ולקשיים שהאוכלוסייה הזו מתמודדת איתם, ובמיוחד שליטה מלאה ויעילה בשפה העברית, השתלבות מוצלחת בשוק העבודה, דיור והתמודדות עם מערכת חינוך שונה מזו שהכירה לפני העלייה.
ראשית הציונות, תקומת עם ישראל בארצו, הייתה מושתת על היכולת להחזיק שטחים נרחבים ובכך להטות את כף מאזניים בדיונים על חלוקת הארץ בין יושביה. היו אלו החקלאים אשר שרטטו את גבולות החלוקה בשנת 1936 ואחר כך בשנת 1947 ובהמשך הדרך בעיבוד שטחים חקלאיים, בכל שטח שמדינת ישראל הגיעה אליו. "במקום בו תחרוש המחרשה היהודית את התלם האחרון-שם יעבור גבולנו" )יוסף טרומפלדור(.
אחזקת אדמות המדינה הייתה ונותרה צורך חיוני הן מטעמי בטחון לאומי, הן מטעמי השמירה על עתודות הקרקע והן בשל קיומו של שטח חקלאי פעיל המהווה ריאה ירוקה.
בנוסף, אספקת תוצרת מזון טרייה ואיכותית היא צורך קיומי בישראל כמדינה במלחמה מזה 70 שנה. חיבור העם לארצו ולמולדתו הם מהות הציונות וכלי מרכזי לחינוך הדורות הבאים לזהות הייחודית של יהודים החיים על אדמתם ובארצם. ולבסוף, החקלאות בישראל מביאה בשורה לעולם כולו בהמצאות ופיתוחים פורצי דרך עבור אוכלוסיית העולם.
המרחב הכפרי ובתוכו היישובים החקלאיים, המושבים, הקיבוצים והיישובים הקהילתיים, הם בעלי חשיבות לאומית חיונית למדינת ישראל ולמשילות שלה בשטח. ישנה שונות רבה בצרכים ובבעיות בין הישובים השונים. קיימים מושבים וקיבוצים שבהם עניין הפיתוח החקלאי והסדרתו מהווים מוקד תשומת הלב, ובקרב מושבים וקיבוצים רבים, החקלאות פינתה את מקומה לעיסוק בשימושים מסחריים ותעשייתיים המלווים בבעיות שונות בהסדרת הקרקעות והזכויות עליהן. במשך שנים רבות הוזנח הטיפול במושבים ובקיבוצים בישראל, ולאחרונה קיבלו מספר בעיות משמעותיות התייחסות על ידי מפלגת "כולנו".
מפלגת "כולנו" מאמינה בעקרונות הבסיסיים הבאים:
מדינת ישראל נמצאת כיום במערכה בינלאומית סוערת. בימים אלה, יותר מתמיד, הולך ומתחזק הצורך שלנו, כישראלים, לקחת אחריות לגורלנו ולעתידנו, ולפעול בצורה מפוכחת ואמיצה. מפלגת "כולנו" תשאף להוביל מהלכים אסטרטגיים שיחזקו את ביטחונה של מדינת ישראל. מפלגת "כולנו" רואה עצמה כממשיכת דרכה של התנועה הציונית, לחיזוק ביטחונה של ישראל ובניינה של המדינה, תוך חיים משותפים עם עמי האזור.
עם זאת, מחזיקה מפלגת "כולנו" בתפיסת עולם מדינית מפורטת ביחס למדינות והשכנות המקיפות אותה, כפי שתובא להלן.
לבנון - לבנון היא מדינה ריבונית. בין מדינת ישראל למדינת לבנון לא מתקיים סכסוך ולא מתקיימות דרישות הדדיות כלשהן המצויות בבוררות בינלאומית העלולות להוביל לעימות צבאי. מאידך, מדינת לבנון מאפשרת לארגון הטרור השיעי "חיזבאללה" להמשיך להתבסס בשטחה ולייצר איום על מדינת ישראל. ישראל רואה במדינת לבנון אחראית בלעדית לכל המתרחש בחלקה, לרבות המשך התבססות והתעצמות ארגון "חיזבאללה". למדינת ישראל ברור שהתעצמות ארגון ה"חיזבאללה" נועד כדי לייצר איום שכל מטרתו לפגוע במדינת ישראל כחלק מתכנית איראנית באזור.
עמדת מפלגת "כולנו" היא שמדינת ישראל צריכה לפעול בכל הכלים המדיניים והבינלאומיים כדי לנסות ולעצור את המשך התעצמות ארגון "חיזבאללה", תוך שמירה על ההסכמים שנחתמו עם סיום מלחמת לבנון השנייה. בנוסף, להבהיר גם למדינת לבנון וגם למדינות החברות בארגון האומות המאוחדות, שמדינת ישראל, רואה במדינת לבנון, האחראית הבלעדית על כל המתרחש בשטחה הריבוני ולפיכך היא - ממשלת לבנון והעם הלבנוני, יישאו באחריות ובתוצאות של כל עימות שיתפתח בין ישראל ללבנון וארגון "חיזבאללה", ולפיכך מדינת ישראל דורשת שלבנון, באמצעות צבאה, תממש את הריבונות שלה על כל חלקי מדינת לבנון ותוציא את כלל הגורמים העלולים לגרור את מדינת לבנון לעימות נגד מדינת ישראל. פגיעה מכוונת באזרחים ובתשתיות בישראל על ידי טילים תענה בהרס תשתיות של המדינה התוקפת.
סוריה - למדינת ישראל ולסוריה יש גבול משותף מהחרמון, לאורך רמת הגולן ועד למשולש הגבולות בין ישראל ירדן וסוריה. מאז הסכמי הפסקת האש, לאחר מלחמת יום הכיפורים ועד תחילת מלחמת האזרחים, נשמר השקט בגבול למרות הסכסוך בין שתי המדינות. מאז תחילת מלחמת האזרחים בסוריה, היו מספר ניסיונות לערער את השקט ולנסות ולייצר "משוואה" חדשה שנועדה לערער את השקט בגבול רמת הגולן. מדיניות ישראל הייתה ברורה - עוקבים מקרוב אך לא מתערבים למעט סיוע הומניטרי לאזרחים סורים במקרים מיוחדים.
במהלך המלחמה, נעזר הנשיא הסורי בסיוע צבאי בעיקר מארגון "חיזבאללה", איראן ורוסיה מתוך כוונה להכריע את ארגון הטרור "דאעש". בחסות כניסת הכוחות לסייע, נכנסו כוחות מארגון "חיזבאללה" וכוחות צבא איראניים לסוריה, אך לצד הסיוע בלחימה נגד "דאעש" החלו ניסיונות לבנות ולבסס תשתית שתהווה איום חדש על מדינת ישראל מגבול ישראל - סוריה. מאז הוכרע ארגון "דאעש", אין יותר סיבה להישארות כוחות ארגון "חיזבאללה" וכוחות צבא איראניים על אדמת סוריה.
למדינת ישראל ברור שאיראן מנסה לנצל את בקשת הנשיא הסורי לסיוע צבאי, להעמקת אחיזתה על אדמת סוריה, לנסות להקים בה בסיסים צבאיים שיאפשרו המשך העברת נשק ותחמושת לסוריה וללבנון ובכך להגביר באופן משמעותי את האיום על ישראל.
מפלגת "כולנו" מתנגדת בכל תוקף להתבססות איראנית והימצאות כוחות צבא איראניים וכוחות מארגון "חיזבאללה" על אדמת סוריה. מפלגת "כולנו" רואה בכוחות צבא איראניים וארגון "חיזבאללה" איום, ולפיכך לא תסכים לשום פשרה בעניין הימצאות כוחות טרור או כוחות צבאיים איראניים/משמרות המהפכה על אדמת סוריה. מפלגת "כולנו" תתמוך בכל פעילות מדינית וצבאית למיגור ומניעת התבססות כוחות זרים בגבולות המדינה. פגיעה מכוונת באזרחים ובתשתיות בישראל על ידי טילים תיענה בהרס תשתיות של המדינה התוקפת.
ירדן - מדינת ישראל חתמה על הסכם שלום עם ירדן שממלא אינטרסים משותפים חשובים בין שתי המדינות. ישראל רואה בירדן מדינה חשובה באזור ושואפת להרחיב את שיתופי הפעולה איתה בתחומים רבים.
מפלגת "כולנו" מאמינה שככל שנצליח לקדם פרויקטים משותפים עם ירדן, כך יתבססו ויורחבו האינטרסים המשותפים ויחזקו את הברית בין שתי המדינות, ולפיכך תנסה לפעול ולהרחיב את הפרויקטים הכלכליים המשותפים בין שתי המדינות לצד העצמת שיתוף הפעולה עם ירדן, לאור החשש המשותף מהתעצמות איראן באזור.
מצרים - ישראל רואה במצרים את אחת המדינות החשובות באזור. הסכם השלום שנחתם עם מצרים עמד במבחנים רבים לאורך העשורים האחרונים ובעיקר מהווה אינטרס משותף בין שתי המדינות. למצרים תפקיד מרכזי בעולם הערבי הסוני המתון ומערכת היחסים התקינה בין שתי המדינות חשובה מאוד למדינת ישראל.
מפלגת "כולנו" רואה במצרים מדינה חשובה ותתמוך בכל הפעולות להעצמת שיתופי הפעולה ובניית פרויקטים משותפים שירחיבו את האינטרסים המשותפים בין שתי המדינות. העצמת שיתוף פעולה עם מצרים כשילוב זרועות למול ציר "חמאס"-"אחים מוסלמים"-"דעאש" בסיני ישרת את רעיון הרחבת האינטרסים המשותפים.
הרשות הפלסטינית )איו"ש( - בין הרשות הפלסטינית לבין ישראל מתקיים סכסוך ארוך שנים בנוגע לזכויות העם הפלסטיני. מפלגת "כולנו" מתנגדת להקמת מדינה פלסטינית בין הים לירדן.
מפלגת "כולנו" מעודדת שיתופי פעולה כלכליים שיאפשרו לעם הפלסטיני חיים ברווחה כלכלית טובה יותר. בנוגע להיקפי הסמכויות לניהול עצמי לפלסטינים, מפלגת "כולנו" משאירה את הנושא למו"מ מול מנהיגות העם הפלסטיני. שלום מול הפלסטינים צריך להתקדם תחת הנוסחה שלום תמורת שלום, תוך הכרה בזכותו ההיסטורית של עם ישראל למדינה יהודית בארץ ישראל.
"חמאס" - ארגון ה"חמאס" הוא ארגון טרור שהשתלט על רצועת עזה מידי הרשות הפלסטינית כשנתיים לאחר יציאת ישראל מהרצועה. החל משלב ההשתלטות ועד היום, במקום לנסות ולהפנות את התרומות שזרמו לרצועה ולהשקיע בפיתוחה ושגשוגה, החליט הארגון להכריז מלחמה על ישראל ומאז משקיע את כל משאביו בניסיון לפגוע במדינת ישראל. מדינת ישראל רואה ב"חמאס" האחראי לכל המתרחש ברצועת עזה. כיום, מדינת ישראל ממשיכה להעניק לתושבי עזה שירותים כגון העברת סחורות, חשמל ומוצרים נוספים ובתמורה סופגת ירי וניסיונות פיגוע.
מפלגת "כולנו" לא מוכנה להמשך המצב שבו "הפלסטינים נושכים את היד שמאכילה אותם". כדי לייצר מציאות חדשה, מפלגת "כולנו" תקדם את תכנית "קיר הברזל" להתנתקות מוחלטת מרצועת עזה במהלך חמש שנים. הרעיון המוביל לתכנית זו הוא לייצר לפלסטינים, באמצעות שותפות עם מדינות נוספות, אופק ובו עצמאות ואפשרות התפתחות כלכלית וחברתית שישפרו באופן ניכר את רמת החיים של תושבי הרצועה. בתקופה זו, מדינת ישראל תעודד את כניסתן של כמה שיותר מדינות שותפות לסייע לפלסטינים לבנות לעצמם עצמאות בכל התחומים התלויים כיום במדינת ישראל. עם סיום התכנית, תתאפשר עצמאות מוחלטת לרצועת עזה ושינוי בגישת ניהול הסכסוך. עם סיום הפרויקט מדינת ישראל תתייחס לגבול בינה לבין עזה כאילו עובר ביניהן קיר ברזל. על כל פגיעה או ניסיון פגיעה במדינת ישראל יגבה מחיר גבוה וברור מראש שכדאיותו תעמיד בספק את הרצון לפגוע. פגיעה מכוונת באזרחים ובתשתיות בישראל על ידי טילים תענה בהרס תשתיות של המדינה התוקפת.
התכנית תשרת מספר מטרות. הראשונה, ביטחון למדינת ישראל. כל פתרון שייבחן יבטיח ביטחון מוחלט ובלתי מתפשר למדינת ישראל לצד מילוי צרכיהם של תושבי הרצועה. השנייה, התכנית תייצר שינוי במשוואת התלות הקיימת כיום במדינת ישראל. השלישית, מתן אפשרות לפלסטינים לבנות את עצמם במקום לנסות ולהרוס למדינת ישראל. והרביעית, לפלסטינים יהיה מה להפסיד. הם ייקחו אחריות לגורלם ויקבעו את גורלם בעצמם.
הציבור הישראלי הוא הנכס המשמעותי ביותר של מדינת ישראל. קיימות בו עוצמות ויכולות אדירות, ועל כן תפקידה של המדינה הוא לטפח ציבור זה ולהשקיע בפיתוח המיומנויות ואפשרויותיו התעסוקתיות. נעודד תעסוקה בקרב אוכלוסיות שנתקלות באתגרים בהשתלבות במעגל העבודה, תוך הקפדה על שכר ראוי, ובמקביל נפעל לעידוד משמעותי של העסקים הקטנים והבינוניים המהווים את מנוע הצמיחה המשמעותי לייצור מקומות תעסוקה בישראל.
למרות היותם של העסקים הקטנים מנוע צמיחה משמעותי ביותר במשק הישראלי - אין הלימה בין תרומתם של עסקים אלה למשק הישראלי ולמספרם ההולך וגדל, לתמיכה, לסיוע ולעידוד שהם מקבלים מהממשלה.
החסמים העיקריים העומדים כיום בפני עסק קטן ובינוני הם תחרות, לעיתים לא הוגנת מצד עסקים גדולים; היעדר נגישות לידע ועומס בירוקרטי בהקמת עסק וניהולו השוטף; חסמי אשראי בנקאי לעסקים; היעדר "רשת ביטחון" לעצמאים; מדיניות תשלום דחוי של גופי ממשל לספקים; וחסמי השתתפות ברכש הממשלתי.
מצב זה יוצר תסכול בקרב יזמים ובעלי עסקים קטנים והשפעתו על הכלכלה מדאיגה בכך שפגיעה מתמשכת במגזר זה הינה בעלת השלכות על שיעור הצמיחה במשק, שיעור המועסקים במשק, יוקר המחייה ועל כמות העסקים הקטנים שפושטים רגל או נסגרים ב"שוטף" בשל חובות ומצוקת אשראי.
בקדנציה האחרונה עמדנו בראש שדולת העסקים הקטנים בכנסת ובראש ועדת המשנה לעסקים קטנים ובינוניים וקידמנו עשרות יוזמות וחוקים והיד עוד נטויה.
תרומת העסקים הקטנים והבינוניים לתוצר הלאומי הגולמי עומדת על כ-%50 .על פי נתוני משרד הכלכלה, עסקים קטנים ובינוניים מעסיקים כ-%60 מכלל המועסקים בישראל. כחצי מיליון עסקים אלה מניעים את הכלכלה וגלום בהם פוטנציאל כלכלי גבוה הן לצמיחה והן לייצור מקומות תעסוקה.
לעומתם, קיימים בישראל גופים ריכוזיים מועטים השולטים יחד על עסקים קטנים רבים. בסקר שערך משרד הכלכלה נמצא כי החסם העיקרי להצלחה, לתחושתם של בעלי עסקים קטנים ובינוניים, הוא תחרות לא הוגנת מצד עסקים גדולים. על פי נתוני משרד הכלכלה כרבע מהעסקים הקטנים בישראל שוקלים סגירה של העסק.
נמשיך במגמת צמצום הריכוזיות העסקית על ידי עידוד התחרותיות במשק כדי לאפשר, בין היתר, לעסקים קטנים ובינוניים לצמוח ולייצר מקומות תעסוקה נוספים.
ממשלת ישראל היא הקניין הגדול ביותר במשק ולרכישותיה השפעה קריטית על חייהם של עסקים קטנים ובינוניים. למרות זאת עסקים קטנים ובינוניים נמנעים מלהתמודד במכרזים ממשלתיים בגלל ריבוי חסמים. ביניהם: חוסר מודעות מספקת לקיום מכרזים, חוסר ידע בהגשת הצעות למכרז, הדרישה לערבות מכרז וביצוע, תנאי אשראי של המדינה, דרישה למגוון רחב של מוצרים ושירותים, ועלויות גישה גבוהות בהכנת מסמכי המכרז.
ניישם תכנית כוללת לצמצום הביורוקרטיה כדי להקל על צמיחת עסקים המדדים לעשיית עסקים בישראל נמצאים במקום נמוך מאד בהשוואה עולמית. נפעל לטיפול מידי בקיצור הזמנים למדדים הבאים: תשלום מסי חברות, אכיפת חוזים ומשך הליכים משפטיים, אפקטיביות המסגרת החוקית בנטילת אשראי, הוצאת רישיון בניה, הוצאת רישוי מקרקעין. במקביל נפעל לשיפור אפקטיביות הרגולציה.
לצורך כך, נעביר את חוק העסקים הקטנים -FIRST SMALL THINK ,שמעגן את סמכויות הסוכנות לעסקים קטנים. על אף שמדינת ישראל משקיעה משאבים בקידום עסקים קטנים ובינוניים, הטיפול אינו ניתן על בסיס מדיניות מוגדרת, קוהרנטית, ארוכת טווח, או מתואמת בין כל הגופים העוסקים בתחום. הסיבה העיקרית לכך הינה כי התחום איננו מרוכז בידי גוף אחד בעל היכרות עם מגזר זה, אשר באמתחתו סמכויות בכלל ההיבטים הנוגעים לטיפול במגזר זה ואשר מופקד באופן רשמי על גיבוש ומימוש המדיניות.
ניצור ממשק אחד )Contact Of Point One )להנגשת ידע עסקי וליווי העסק. על פי דיווח משרד הכלכלה, החסם השני המשמעותי ביותר בפני בעלי עסקים קטנים ובינוניים הוא עומס ביורוקרטיה. דוגמה המוכרת לכל עוסק חדש היא הצורך בהגעה למשרדי מע"מ ומס הכנסה הממוקמים לעיתים בערים שונות, לצורך פתיחת העסק. תהליך זה ניתן להעברה לביצוע במקום אחד, ואף באינטרנט.
במפלגת "כולנו" ראינו לנגד עינינו את מצבן של המסעדות ומצוקתן הרבה בשנים האחרונות בשל ההחלטה להגדיל את המס על העובדים הזרים ובשל בעיות בירוקרטיות רבות, ולכן פעלנו לא הרף על מנת לקדם ולסייע לעסקים אלו. במהלך הכנסת ה-20 קידמנו את הרפורמה החשובה של רישוי העסקים ובמקביל פעלנו בוועדת הכספים ומול רשות המיסים על מנת לבטל את הריביות שנצברו על השומות, פריסה לתשלומים של החובות הקיימים של המסעדנים ועוד.
במסגרת פעילות המפלגה עברו חוקים ייחודים עבור עסקים קטנים ובינוניים, הוקמה שדולה ייחודית ואף והתקבלו מספר החלטות מרכזיות לשיפור מצבן.
פנסיה היא רשת הביטחון התקציבית של כולנו ביציאה לגמלאות. בשנים האחרונות טיפלנו לעומק בגורמים לספקות ולחששות באשר לעתידם הפנסיוני של אזרחים רבים. הורדנו בשוק הפנסיה את עלות דמי הניהול הגבוהים באמצעות קרנות ברירת מחדל ובכך חסכנו את העלות העקיפה של הקרנות ומכשירי ההשקעה השונים, אשר מתגלגלת על כלל החוסכים במסגרת תיק ההשקעות. נמשיך לטפל בריכוזיות בשווקי הפנסיה והביטוח ובניגודי העניינים המובנים היוצרים עיוותים ומשיתים עלויות עודפות על המבוטחים, בכדי להבטיח שכולנו נוכל להזדקן בכבוד.
נמשיך לתקן עיוותים צרכניים ואחרים בשוק הפנסיה והביטוח:
אנו מאמינים כי לכל אזרח בישראל יש את הזכות לתחבורה ציבורית הולמת, בין אם הוא חי במרכז הארץ ובין אם הוא חי בצפונה או בדרומה של ישראל. זמינות קווים, סנכרון בין אמצעי תחבורה שונים, מידע ושקיפות הם אבן יסוד בשירות התחבורה לאזרח עליו מפקחת מדינת ישראל. נפעל על פי עקרונות שביסודן תחבורה ציבורית המאפשרת לאדם העובד שירות תחבורה ציבורי ראוי ויעיל, ונמקד את הפעילות באזורי הפריפריה הנמצאים כיום בחיסרון משמעותי מבחינה זו.
תאונות הדרכים גובות מחיר דמים קשה בישראל העולה על כל מלחמות ישראל גם יחד. לתאונות עלות כלכלית כבדה המושתת על המשק הישראלי ומגיעה לכ-15 מיליארד ₪ בשנה.
מפלגת "כולנו" תוביל תכנית לאומית ורב-שנתית למאבק בתאונות הדרכים, אשר תביא להפחתה משמעותית במספר התאונות, בהרוגים ובפצועים קשה. התכנית תיושם תוך קביעת יעדים ומדדים, אשר עמידה בהם תציב את ישראל בשורה אחת עם המדינות המתקדמות בתחום הבטיחות בדרכים.
מפלגת "כולנו" תפעל לתגבור האכיפה בכבישי ישראל, בדגש על שימוש באמצעים טכנולוגיים חדישים, תוך חיזוק אגף התנועה במאות ניידות ושוטרים.
מפלגת "כולנו" תפעל להגדלת התקציב לטיפול בתשתיות בטיחות בדגש על הקצאת משאבים ראויים להסדרת מוקדי סיכון בכבישי ישראל.
מפלגת "כולנו" תקדם את פעילות החינוך לבטיחות בדרכים, החל מגיל גן ועד בגרות, לכל המגזרים בחברה הישראלית, בדגש על חוסר הסבלנות המאפיינת את מערכות היחסים בין אנשים בחברה הישראלית, שמהווה גורם מרכזי לתאונות דרכים בישראל.
מפלגת "כולנו" תפעל מתוך אמונה והכרה כי לכל אזרח בישראל הזכות לחיים בטוחים והגנה גם בדרכים, וכי המאבק בתאונות הדרכים מהווה אינטרס לאומי חברתי וכלכלי הנמצא בראש סדר העדיפות הלאומי.
מפלגת "כולנו" יודעת שהמאבק ביוקר המחיה מחייב כוח פוליטי משמעותי שיביא להעלאת המאבק ביוקר המחיה לראש סדר העדיפויות ויוביל לפירוק מונופולים וחסמים. כוח פוליטי משמעותי מעין זה גורם בעצמו לאפקט מצנן בקרב גורמים בעלי אינטרסים אשר מנסים ללא הפסקה ב"שיטת מצליח" לנפח את רווחיהם על חשבון כלל הציבור. בכנסת ה-20 כל ניסיון מעין זה נענה בתגובה מידית של מפלגת "כולנו" ונגדע בעודו באיבו.
את תפקידנו כשומרי הסף מפני ניסיונות בעלי אינטרסים להשתלט על שווקים ולהעלות מחירים נמשיך למלא גם בכנסת הבאה.
לצד התגובה, ננקטות פעולות יזומות ורפורמות מבניות שאותן מפלגת "כולנו" תמשיך להוביל במאבק ביוקר המחיה, בעיקר בתחומי הדיור, הבנקאות והמזון.
יוקר המזון הפך בשנים האחרונות לאבן רחיים על צווארן של משפחות רבות בישראל ובעיקר על אלה של האוכלוסיות המוחלשות. השוק הישראלי מאופיין במחירים גבוהים, ריכוזיות גבוהה של יצרנים, ריכוזיות גבוהה של קמעונאים )רשתות שיווק(, חוסר תחרות, השפעה של קבוצות לחץ וחסמים ממשלתיים ליבוא. שוק המזון נשלט בידי מספר קטן של יצרנים, יבואנים בלעדיים, קמעונאים וקבוצות המאוגדות סביב אינטרסים להמשך שליטה בשוק במחירים גבוהים לצרכן. יוקר המזון הפך בשנים האחרונות לאבן רחיים על צווארן של משפחות רבות בישראל ובעיקר על אלה של האוכלוסיות המוחלשות. השוק הישראלי מאופיין במחירים גבוהים, ריכוזיות גבוהה של יצרנים, ריכוזיות גבוהה של קמעונאים )רשתות שיווק(, חוסר תחרות, השפעה של קבוצות לחץ וחסמים ממשלתיים ליבוא. שוק המזון נשלט בידי מספר קטן של יצרנים, יבואנים בלעדיים, קמעונאים וקבוצות המאוגדות סביב אינטרסים להמשך שליטה בשוק במחירים גבוהים לצרכן.
מפלגת "כולנו" תמשיך להוביל את המאבק ביוקר המחיה בכל החזיתות, לרבות הורדת מכסים, הגדלת מכסי יבוא ופתיחת שווקים לתחרות.
מפלגת "כולנו" סבורה כי ניתן לטפל במצב השורר בדרום תל אביב וכי חובתה של מדינת ישראל לעשות זאת.
במסגרת זו נפעל להוצאת המסתננים משטחי מדינת ישראל ושיקום אזור דרום תל אביב. הוצאת המסתננים תיעשה בתהליך מתמשך משטח מדינת ישראל, ללא קליטה או השארה שלהם בארץ. עד להוצאת כלל המסתננים מגבולות המדינה יינתנו היתרי עבודה זמניים על פי אזורי שהייה מוגדרים במטרופולין או ביישובים גדולים בדירוג סוציו-אקונומי גבוה, ולא רק באזור דרום תל אביב.
במקביל, תוקם מנהלת לשיקום בדרום תל אביב אשר תפעל למתן תמריצים לעזיבה מרצון כהכשרות מקצועיות למסתננים, בהתאם למקצועות המבוקשים במדינות הקולטות, וכן מענקי עזיבה מרצון.
מפלגת "כולנו" תקדם תכנית ממשלתית לחיזוק והבראת מטרופולין חיפה. מפרץ חיפה הוא עוגן אסטרטגי לפיתוח וחיזוק מדינת ישראל בכלל והצפון בפרט ועליו להפוך למטרופולין חי ותוסס הן בהיבטי תעסוקה נקיה, בריאה ומתקדמת, מסחר, מגורים, תיירות, פנאי, פארקים ציבוריים, והן בקידום רצף אורבני המחבר בין חיפה והקריות.
אחד החסמים המרכזיים למימוש חזון זה הוא התעשייה הפטרוכימית המזהמת השוכנת בליבו של מטרופולין חיפה והטיפול בה, הכולל העתקה וסגירה של מתקנים תוך מתן מענה ראוי ואיכותי לעובדים, לצרכי הביטחון הלאומיים והאנרגטיים. על כן "כולנו" תפעל במסגרת התוכנית הממשלתית לאימוץ המלצות דו"ח מקינזי לסגירתה של תעשייה זו במפרץ בהקדם האפשרי.
מפלגת "כולנו" מחויבת להבראת מפרץ חיפה והוכיחה זאת במעשים. בקדנציה האחרונה יזמנו ויישמנו לראשונה בישראל תכנית לאומית להפחתת זיהום האוויר במפרץ חיפה.
זיהומים וסיכונים סביבתיים הופכים יותר ויותר להיות נושא מרכזי בבריאות ואיכות החיי במדינת ישראל כיום ובדורות הבאים. מניעה והפחתה של זיהומים וסיכונים אלה היא דגל במפלגת "כולנו" אשר פעלה רבות בנושא בקדנציה האחרונה.
מדינת ישראל היא מדינה יהודית ודמוקרטית. עם קום המדינה נקבע ה"סטטוס קוו" כעוגן המרכזי לעיצוב מערכת היחסים שבין הדת למדינה.
מפלגת "כולנו" מאמינה כי מדינת ישראל היא הבית הלאומי לעם היהודי בארץ ישראל ומחויבת לשמור ולהגן על זכויות האדם של כל אזרחיה על כל גווניה, המדינה תפעל לחיזוק תושביה, ללא הבדל מוצא, דת ומין ברוח ערכיה של מגילת העצמאות. אנו מאמינים שכל אדם יכול להחליט על אורח חייו מתוך חירות, סבלנות וקבלת האחר. אנו נפעל לקדם את הקשר עם יהדות התפוצות על כל גווניה, תוך גילוי רגישות וסולידריות עם יהדות העולם.
רישום נישואים - מפלגת "כולנו" תפעל על מנת לאפשר לכל מי שחפץ בכך לקיים חיי משפחה במסגרת משפטית - אזרחית. רישום הנישואים יאפשר לבני הזוג לקבל על עצמם את החובות והזכויות האזרחיות החלות על בני זוג נשואים. נישואים על פי מסורת ישראל צריכים להיות מתוך בחירה ולא מתוך כפייה, במטרה לאפשר לכל אזרח לבחור להינשא בדרך המתאימה לו ולהשקפת עולמו.
גיור - במדינת ישראל חיים עולים רבים אשר אינם מוכרים כיהודים על ידי הרבנות הראשית למרות שעלו לארץ על פי חוק השבות. המטרה היא להנגיש את הליכי הגיור לכל אזרח שרוצה בכך, במטרה להקל ולהסדיר את נושא הגיור ובעיקר את בירור היהדות של עולים מברית המועצות לשעבר ומאתיופיה בבואם להתחתן במסגרת הרבנות הראשית, כך שיוסרו מעליהם החסמים הקשורים בהוכחת יהדותם.
שבת במרחב הציבורי - מפלגת "כולנו" מאמינה כי יש לאפשר לכל אזרח לממש את ערכי השבת בדרכו ועל פי אמונתו על בסיס אמנת גביזון-מידן. מפלגת "כולנו" מאמינה כי יש לשמור על השבת כיום המנוחה הממלכתי במדינת ישראל אך גם ניתן לאפשר בו פעילות קהילתית, תרבותית ועוד על מנת לאפשר לכל האזרחים ליהנות מהשבת. מפלגת "כולנו" מאמינה כי יש לאפשר לרשויות מקומיות אשר מעוניינות בכך לאפשר תחבורה ציבורית בעירם לפי צרכי היישוב ובהתאם לצירי התנועה ותדירותה, אפשר לשקול גם הפעלת התחבורה הציבורית בשבת בידי זכיינים מיוחדים או באמצעות מוניות שירות.
הסדרת מערך הכשרות - מפלגת "כולנו" תפעל לקידום רפורמה משמעותית במערך הכשרות בכדי לפתור את המצב כיום אשר פוגע בעיקר במגזר העסקי ומייצר מונופול אשר מקשה על עסקים רבים. מפגלת כולנו תעמוד על כך שהדרישות מבעלי העסקים הן דרישות לגיטימיות והגיוניות אשר אינן מעמיסות על בעלי העסקים רגולציה ובירוקרטיה שלא לצורך.
ייצוג הולם לנשים - מפלגת "כולנו" תפעל למען ייצוג הולם לנשים בגוף הבוחר את הרבנים הראשיים, המקומיים ובמועצות הדתיות.
במדינת ישראל חיים לצד הרוב היהודי מיעוטים ממגזרים שונים, הזכאים לזכויות ככלל אזרחי המדינה. עם זאת, ישנן בעיות ייחודיות למגזרים אלה הדורשות מענה ייחודי. מפלגת "כולנו" מחויבת לטפל בבעיות אלו כפי שהוכיחה בעבר, ולהמשיך בצמצום הפערים בחברה ובכלל זה בקרב מגזרי המיעוטים.
הרוב הגדול מבין המיעוטים בישראל הם מוסלמים, אחר כך נוצרים ואחר כך צ'רקסים וקבוצות נוספות. קבוצות אלו של תושבי ישראל הם אזרחים שווי זכויות ומפלגת "כולנו" מאמינה שאנו חייבים לשרת את כולם.
העדה הדרוזית חרטה על דגלה שותפות מלאה עם העם היהודי במדינת ישראל כבר מימי הקמת המדינה. החלטה זו של העדה והתמדתה בדרך שבחרה ייסדה ברית אמיצה עם מדינת ישראל. העם היהודי לא יכול היה לזכות לשותפי דרך טובים יותר מהעדה הדרוזית. הדרוזים שותפים נאמנים ומהווים חלק מהותי בחיזוק בטחון המדינה כמו גם כלכלתה וחוסנה.
הדרוזים הם עדה ייחודית הפזורה בכל רחבי המזרח התיכון ומצבה בישראל הוא הטוב ביותר מבין כלל המדינות בהן הם חיים. עקב אומץ ליבם והחלטתם להצטרף למדינה, משפיעים הדרוזים על עתידם ועל עתיד המדינה כשותפים מלאים וכך נכון להמשיך.
מפלגת "כולנו" הביאה לאישור תקציב היסטורי של 15 מיליארד שקלים לתכנית חומש עבור המגזר הערבי, הדרוזי והבדואי. לראשונה, מתקצבים את מגזרי המיעוטים בבסיס תקציב המדינה.
אנחנו מגנים כל אלימות או ניצול נשים ועל כן נמשיך לפעול גם בקדנציה הבאה בנושא:
מפלגת "כולנו" רואה בשילוב אנשים עם מוגבלות עניין חברתי וערכי, במהלך שנות הקדנציה האחרונה פעלנו רבות כדי לקדם את השוויון ולהקל על השתלבותם והשתתפותם הפעילה של אנשים עם מוגבלות בחברה.
מפלגת "כולנו" מחויבת להמשיך להילחם למען סביבה נגישה, ולמען ביעור הסטריאוטיפים, האפליה והדעות הקדומות מהם סובלת אוכלוסייה זו, המהווה %20 מהאוכלוסייה הכללית.
אנחנו מגנים כל אלימות או ניצול נשים ועל כן נמשיך לפעול גם בקדנציה הבאה בנושא:
"מדינת ישראל תקיים שוויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה בלי הבדל דת, גזע ומין", כך הצהרנו במגילת העצמאות עם הקמת מדינת ישראל. שוויון בין המינים הוא ערך חשוב שעבר שינוי דרמטי בעשורים האחרונים בארץ בפרט ובעולם בכלל. מדינת ישראל ידועה בחקיקתה הרבה למען נשים ולקידום שוויון מגדרי אולם עדיין קיימים פערים בין נשים לגברים. את הפערים הללו בדיוק, מפלגת "כולנו" תתקן.
מראשית הדרך, מפלגת "כולנו" ראתה לנגד עיניה את חשיבות השוויון המגדרי. שוויון בין המינים מהווה תשתית יציבה לחברה מתוקנת, חברה חזקה, טובה ומקבלת. בקדנציה האחרונה, מפלגת "כולנו" שמה לה למטרה לפעול למען נשים ולצמצם את הפער הקיים כדי לאפשר שוויון הזדמנויות מלא לנשים ולגברים כאחד. בהתאם לכך המפלגה הגיעה להישגים משמעותיים, הן עבור אוכלוסיות מגדר מוחלשות והן עבור נשים בכלל.
אנו רואים חשיבות רבה בקידום נשים כחלק בלתי נפרד מהאג'נדה החברתית שמרכיבה את המפלגה שלנו. לכן מראש, מספר הנשים במפלגת "כולנו" גבוה מאוד. אנו דוגלים במתן שוויון הזדמנויות, במקומות תעסוקה, בשילוב נשים בתפקידי ניהול ומנהיגות, בכניסה למגזר הציבורי ולפיכך נמשיך לפעול לקידומן של נשים בכל תחומי החיים. בד בבד, נמשיך לפעול למען נשים מוחלשות הזקוקות לגורמי הממשלה ונדאג לקחת אחריות ולסייע להן; לכן אנחנו כאן. נמשיך לפעול למיגור האלימות כלפי נשים ולמען נשים בסיכון. לנו אכפת ואנו נעשה את השינוי במעשים, לא בדיבורים.
אנחנו מגנים כל אלימות או ניצול נשים ועל כן נמשיך לפעול גם בקדנציה הבאה בנושא:
אנחנו במפלגת "כולנו" עיוורי צבעים ורוצים לפעול לשוויון מלא עבור הקהילה הגאה. לכן נמשיך לתמוך בקהילה הגאה, בזכויות שלה ובשוויון שלה בפני החוק.
מפלגת "כולנו" תפעל למען חברה שווה, צודקת ומוסרית. חברה שאינה מפלה אדם בשל נטייתו המינית. אנו רוצים שכל אדם יוכל לאהוב את מי שהוא רוצה, להקים עימו משפחה ולהיות חלק מחברה ישראלית טובה וראויה.
הדור הצעיר הוא עתיד המדינה, השקעה בו היא השקעה ישירה בבנייה של החברה הישראלית. חיילי צה"ל יכולים להתרכז בתפקידם ולדעת שיש להם גב ממפלגה שעושה הכול כדי להקל ולתמוך בתקופת שירותם הצבאי ואף מאמינה שיש להחזיר לאלה שנותנים הכי הרבה.
במהלך הקדנציה פעלנו ללא הרף כדי לקדם את זכויות הסטודנטים והסטודנטיות בקמפוסים. המטרה היא שכל מי שרוצה - יוכל להיות סטודנט.
יוקר המחיה יצר מצב לפיו סטודנטים אינם עומדים בתשלומי שכר הלימוד ובהוצאות הנוספות הנלוות לחיים סטודנטיאליים. משפחות מאידך, מתמודדות מול קושי גובר והולך לסייע לילדים ולהשתתף במימון הוצאות הלימודים. מסגרת זו תאפשר לסטודנט לדחות את נטל התשלומים וההוצאות הנוספות למועד שבו הוא יסיים את לימודיו וישתלב במעגל העבודה.
לסטודנט אשר מעוניין ללמוד ואינו יכול בשל מצבו הכלכלי, נאפשר קבלת הלוואה בנקאית בערבות מדינה למימון שכר לימוד להשכלה גבוהה. החזר ההלוואה יחל עם סיום התואר, ורק כאשר הסטודנט ישתלב במעגל העבודה. נעשה זאת באמצעות הסדרים עם בנקים שבהם יינתנו הלוואות במסגרת השתתפות המדינה במתן ערבויות.
אנו מאמינים שמדינה מתוקנת אמורה לאפשר לכל צעיר נגישות מלאה להשכלה גבוהה, ללא תלות במצבו הסוציו-אקונומי. לימודים גבוהים הם כלי חשוב להשתלבות חברתית, לביסוס כלכלי כבוגר ולאחר מכן כמשפחה, והם מהווים עתיד כלכלי לדור ההמשך.
היכולת לגור בבית לאורך זמן, בין אם בבעלות ובין אם בשכירות ארוכת טווח, מאפשרת גם לבנות קהילה, להשתקע במקום אחד ולטעת בו שורשים, לייצר מרקם חברתי מגוון ובריא, סולידריות חברתית, ולשלב אוכלוסיות בגילאים שונים ומרקעים שונים. מפלגת "כולנו" רואה במצב בשוק הדיור "אם כל חטאת" של יצירת הפערים החברתיים בישראל. בשנותיה הראשונות של המדינה הגיעו אליה עולים מכל קצוות תבל. את חלקם שיכנו במרכזי הערים המתפתחות במתחמים בנויים, ואת חלקם האחר פיזרו באוהלים ובמעברות בפריפריה ללא תשתיות וללא מקורות תעסוקה. ממצב זה הגענו למצב בו כיום, מי שלא מגיע עם סכומים משמעותיים של כסף לרכישת דירה מבית הוריו, לא יכול להגיע לרכישת דירה. במסגרת זו יזמנו את תכנית "מחיר למשתכן", אשר חותכת ברווחי הקבלנים לטובת כלל הציבור, ואשר במסגרתה רכשו כבר עשרות אלפי משפחות בישראל דירות במחיר הנמוך בכ-%25 ממחיר השוק. מדובר במהפכה חברתית של ממש, ולצד טיוב התכנית, תמשיך מפלגת "כולנו" בהזרמת היצע דירות לשוק במחיר נמוך ממחיר השוק.
בשנת 2015 עמד שיעור בני 67 ומעלה על %11 מכלל האוכלוסייה. הערכת הלמ"ס היא שבשנת 2035 יהיו בישראל כשני מיליון איש בקבוצת גיל זו, ושיעורם יהיה %16 מהאוכלוסייה. בעוד בחלקים מהעולם המערבי העלייה בשיעור הזקנים מביאה להזדקנות מואצת של האוכלוסייה, עקב ילודה נמוכה, בישראל המצב טוב בהרבה עקב ילודה גבוהה, ודבר זה מאפשר לדורות הצעירים לתמוך בדור המזדקן.
ההכנסות של הציבור שלאחר גיל פרישה נחלקות למספר רבדים: רובד פנסיוני, על בסיס חסכון לאורך תקופת העבודה; רובד קצבתי שמבוסס על תשלום דמי ביטוח לאומי לאורך שנים ומוחזר דרך קצבת הזקנה של הביטוח הלאומי; רובד הון עצמי, דוגמת השקעות ונכסים ממומשים; רובד של הבטחת הכנסה למי שלא הצליחו, מסיבות שונות, לייצר חסכון פנסיוני הולם, או לא יכולים לעבוד מעבר לגיל הפרישה.
כרבע מבני הגיל השלישי בישראל, כ-250 אלף איש בשנת 2018 ,הם בעלי הכנסה נמוכה מאוד - זכאים לקצבת השלמת הכנסה או בעלי הכנסה שאינה עולה על %30 מעל לקו העוני. בנוסף, מספר קרוב של בני הגיל השלישי לא מחזיקים דירה בבעלותם, אלא גרים בשכירות, אצל בני משפחה, או בדיור מוגן לסוגיו.
לפי דו"ח ממדי העוני והפערים החברתיים של הביטוח הלאומי, בשנת 2017 תחולת העוני של קשישים עמדה על %2.17 בקרב יחידים, ובקרב משפחות עמדה על %8.21 .תחולת העוני בקרב קשישים מושפעת באורח מובהק מקצבאות ממשלתיות ותשלומי העברה, וברור כי בגיל זה עידוד יציאה לעבודה מאבד את האפקטיביות שלו.
בשנת 2030 פנסיית החובה תחל להשפיע על תחולת העוני בקרב קשישים, ותרחיב את מעגל הקשישים שנסמכים על הרובד הפנסיוני למחייתם. הצפי הוא כי בשנת 2050 מדינת ישראל תהיה במצב בו מי שעבד ברצף במשך רוב חייו הבוגרים, יהיה מחוץ למעגל העוני עקב ההסתמכות על חסכונותיו הפנסיוניים.
בקדנציה שעברה האזרח הוותיק עמד במרכז מתוך השקפה ערכית שהאבות והאימהות של כולנו ראויים להזדקן בכבוד. לראשונה האזרחים הוותיקים הרגישו שיש מי ששומע אותם ויש מי שאכפת לו. אנחנו מתכננים להמשיך לשים אתכם במרכז.
נרחיב את השלמת ההכנסה לאזרחים ותיקים לרמה המאפשרת חיים בכבוד, ולא רק "קיום מינימום", ונעמיק את ההשקעה בקשישי ישראל על בסיס המלצות הוועדה המשותפת לוועדת העבודה, הרווחה והבריאות ושל ועדת הכלכלה של הכנסת ה-20 בראשותה של חברת הכנסת טלי פלוסקוב, שעמלה בשנתיים האחרונות על תוכנית לקצבת זקנה המבטיחה קיום בכבוד: השכר החציוני יהיה "קצבת מטרה" לזוג מקבלי השלמת הכנסה, ו-%60 ממנו ליחיד.
מצבם הכלכלי של הקשישים בישראל ותלותם במערכת הקצבאות הביאה להחלטה להחיל פנסיית חובה על ציבור העובדים ולהקטין את הסיכון לעוני באוכלוסייה זו עם פרישתם מעבודה. מערך החיסכון הפנסיוני בישראל פגיע לסיכונים פיננסיים וכל משבר פיננסי עלול לדרדר את החוסכים לעוני בעת הפרישה. 'אגרות החוב המיועדות', המונפקות על ידי המדינה, ראוי שתהיינה כלי משמעותי למניעת סיכונים לציבור העובדים במועד הפרישה.
סוגיית הדיור בקרב הקשישים קריטית בקביעת רמת ואורח חייהם. נפעל כדי לשפר את פתרונות הדיור לקשישים עם רמת הכנסה נמוכה ולאלה המתקיימים מקצבאות.
הפערים החברתיים ואי-השוויון מכבידים על פוטנציאל הצמיחה של המשק. תיאוריית "הצמיחה המחלחלת", לפיה הצמיחה תחלחל אל השכבות החלשות קרסה. הצמיחה הכלכלית איננה מורגשת בקרב אוכלוסיות מוחלשות. על גישה זו להשתנות, כך שצמצום הפערים וצמצום אי- השוויון יביאו להגברת הצמיחה. נשקיע כך שפירות הצמיחה לא יתרכזו בשכבת אוכלוסייה צרה, נשקיע כך שפירות הצמיחה יחלחלו אל הפריפריה החברתית גיאוגרפית בישראל.
בשנים האחרונות קיימת מגמת ירידה בשיעור העוני. בשמונה השנים האחרונות פחת שיעור העוני בקרב ילדים ב-%8.0 ,בקרב נפשות ב-%5.0 וב-%3.0 בקרב משפחות בממוצע לשנה. נתונים אלה מצביעים על הצלחה מתמשכת בצמצום העוני בקרב משפחות עובדות, זאת הודות ליישום המלצות דו"ח ועדת אלאלוף בסיעוד, חינוך, בריאות ורווחה בצמצום בפערים החברתיים לראשונה מזה שנים. יו"ר ועדת העוני אלי אלאלוף מונה ליו"ר ועדת העבודה הרווחה והבריאות של הכנסת והעברנו מאות חוקים ותקנות לצמצום העוני.
בארבע שנות הממשלה הנוכחית נערך מאמץ מתמשך להטמיע את המלצות הוועדה השונות בקרב המשרדים הרלוונטיים, בתוכם צעדים לעידוד יציאה לעבודה והעלאת אחוז המיצוי של מס הכנסה שלילי המשפיע בעיקר על מצבם של המשתכרים במשכורות נמוכות.
נמשיך לעודד יציאה לעבודה ופיתוח שירותי חינוך ורפואה לגיל הרך כמו מרפאות טיפת חלב, העשויים למנוע הידרדרות לעוני. בשנים הקרובות נשים דגש מיוחד על השקעה בגיל הרך כדי להקל על יציאתם של גברים ונשים בעלי משפחות לעבודה.
ממשלות ישראל לדורותיהן לא עשו מספיק למען אוכלוסיית ניצולי השואה. לכן בקדנציה האחרונה טיפלנו במפלגת "כולנו" גם בנושא החשוב הזה. אין מעשה שיוריד מעוצמת העוול שנגרם לניצולים, אך אנו מקווים שבצעדים שבהם נקטנו יש תיקון שיאפשר להם להזדקן בכבוד. לצערנו, באופן טבעי משנה לשנה פוחת מספרם של ניצולי השואה החיים בקרבנו, אך מה שלא פוחת הוא הרצון שלנו במפלגת "כולנו" להקשיב ולזכור את העדויות שהן חלק בלתי נפרד מתקומת המדינה, ובעיקר, לאפשר לניצולים להזדקן בכבוד.
הילדים שלנו הם החשובים ביותר, ולכן אנו מאמינים בתפקיד המדינה בהרחבת השירותים החברתיים, ובראשם החינוך. הפערים החברתיים מהווים איום מהותי על חוסנה הלאומי של ישראל. אנו מאמינים שהכלי המרכזי לצמצומם הוא חינוך ציבורי מצוין המאפשר שוויון הזדמנויות באמצעות הקטנת השפעת הרקע הסוציו-אקונומי על הישגי התלמידים ואיכות למידתם.
מפלגת "כולנו" רואה בחינוך חינם ונגיש לכלל אזרחי המדינה חובה בסיסית של המדינה כלפי כלל אזרחיה. החינוך הוא הגורם המרכזי בקיום אנושי בכבוד ובתרומה למען הקהילה, החברה והמדינה. אנו מאמינים כי זהו המשאב החשוב ביותר שהמדינה חייבת להשקיע בו למען חוסנה של החברה ולמען המשך קיומה.
השקעה בחינוך היא השקעה לטווח ארוך, השקעה בחינוך היא מחולל הצמיחה הגדול והמשמעותי ביותר. לעומת זאת, הזנחת החינוך היא מחולל העוני העיקרי. באופן רשמי במדינת ישראל קיים חוק חינוך חובה אשר המדינה מחויבת לממנו חינם עבור ההורים. בפועל, המצב שונה לחלוטין. במשפחה הישראלית הממוצעת ההוצאה הכספית על חינוך היא עדיין סעיף משמעותי בהוצאותיה השוטפות.
במפלגת "כולנו" ראינו לנגד עינינו את חשיבות החינוך הבלתי פורמלי ולכן פעלנו ללא הרף בכנסת העשרים כדי להרחיב את הפעילות של המסגרות בתחום ולאפשר לכמה שיותר בני נוער לקחת חלק בפעילות החשובה הזו. במסגרת פעילות המפלגה הקמנו ועדת משנה של ועדת החינוך, הובלנו יוזמות ייחודיות ותקציבים ייעודים לטובת החינוך הבלתי פורמלי.
המשפט "החינוך מתחיל בבית" הוא אמרה שגורה, אך במפלגת "כולנו" מתכוונים להפוך אותה לדרך חינוכית מובנית במערכת החינוך. ההורים הם המפתח לחינוכו של הילד ואין ספק שכל הורה רוצה את הטוב ביותר עבור ילדיו. אנו מאמינים שלצד טיפוח הילדים, יש לתת להורים את הכלים הטובים ביותר לחינוך ילדיהם.
אנו יודעים שחוסר שוויון הזדמנות לילדים מתחיל בחוסר תמיכה בהורים. אנחנו רוצים לאפשר לכל אחת ואחד להיות הורה טוב ומיטיב. לצורך כך, ולאחר שישבנו עם המומחים המובילים בתחום הדרכת ההורים בישראל, אנו מתכוונים להציג תכנית סדורה להדרכת הורים.
מפלגת "כולנו" כמפלגה חברתית חרתה על דגלה את ערך שוויון ההזדמנויות לכלל החלקים בחברה הישראלית ובוודאי לחברה החרדית ההולכת וגדלה בקצב כפול משאר האוכלוסיה.
מפלגת "כולנו" מאמינה בצורך להעניק השכלה גבוהה נגישה ומותאמת לציבור החרדי, רואה בהענקת השכלה לציבור החרדי מפתח להשתלבותם בחברה ומנוע צמיחה כלכלי. לצורך כך מפלגת "כולנו" תמשיך לפעול להשתלבות חרדים באקדמיה, ובכלל זה תעודד הקמת מכללות חרדיות לבני ובנות החברה החרדית הרוצים להצטרף למעגל העבודה עם השכלה אקדמית, ולרכוש מקצועות נדרשים במשק הישראלי.
מפלגת "כולנו" מאמצת את חזון הגב' עדינה בר שלום לשילוב חרדים בהשכלה גבוהה, ובהתאם לכך, תקדם השקעה בחינוך אקדמי לקהל החרדי, אשר בהבשלה מלאה יקבל לשורותיו אלפי תלמידים מהציבור החרדי.
כל משפחה צעירה מרגישה את הפער בין שוק העבודה לבין המציאות התובענית. משפחות צעירות נושאות בהוצאות חודשיות על מסגרות לילדים, שכירות או משכנתא, מזון, ביגוד, חוגים והעשרה לילדים. בתוך מספר שנים מוצא את עצמו חייל משוחרר או סטודנטית שסיימה את הלימודים במרוץ החיים ובהתמודדות עם הפער בין חופשות הילדים לבין ימי החופשה להורים.
זכות היסוד הבסיסית ביותר לאדם בישראל היא הזכות לקבל שירותי רפואה ובריאות נאותים, בזמינות ונגישות גבוהות וללא קשר ליכולתו הכלכלית. כיום, מחסור בתקציבים, חוסר יעילות ותשומת לב נמוכה מצד מקבלי ההחלטות הביאו לכך שברפואה הציבורית, עליה כולנו ממילא משלמים על פי חוק ביטוח בריאות ממלכתי, איכות הטיפול וזמינותו תלויים ביכולתו הכלכלית של המטופל.
עקרון-העל לאורו תפעל מפלגת "כולנו" הוא החזרת משקלה של הרפואה הציבורית בישראל למקום הראוי לה: רפואה ציבורית הנשענת ברובה על מימון ציבורי )תשלומי מבוטחים על פי חוק ביטוח בריאות ממלכתי לצד תקצוב ממשלתי( ללא הזדקקות לפנייה לשירותי רפואה פרטיים יקרים. אנו מאמינים ביצירת מערכת בריאות ציבורית חזקה ושוויונית המעניקה לכל אזרח בישראל זמינות גבוהה וטיפול רפואי נאות, ללא תשלומים נוספים.
לשם כך מפלגת "כולנו" תיתן עדיפות להשקעת תקציבים נדרשים במערכת הבריאות ולתקצוב גבוה יותר בשירותי רפואה בפריפריה בישראל.
במפלגת "כולנו" ראינו לנגד עינינו את מצבן של המשפחות העצמאיות )חד-הוריות( ולכן פעלנו ללא הרף במהלך הכנסת ה-20 כדי לסייע להן לשפר את מעמדן במדינה ובעיקר כדי להוציאן מתחת לקו העוני. במסגרת פעילות המפלגה עברו חוקים ייחודיים למשפחות אלו, הוקמה ועדת משנה למזונות, שדולה חדשה ואף והתקבלו מספר החלטות מרכזיות לשיפור מצבן.