איקון תפריט
איקון פייסבוק

דואגים למי שדואג לקשישים שלנו

"בעברי הייתי מטפלת סיעודית ואני מכירה מקרוב את עבודת הסיעוד," כך פתחה ח"כ טלי פלוסקוב את הדיון בוועדה לבניית תכנית אב לאומית לקשישים שהתכנסה השבוע לדיון בנושא תנאי העסקה של עובדים ישראלים בתחום הסיעוד. לאחרונה הוביל ח"כ פלוסקוב מהלך של התאגדות מקצועית למטפלות. הדיון התקיים בעקבות בעיות סביב מערכת דיווח חדשה של הביטוח הלאומי. פלוסקוב: "אני בעד בקרה על השעות של המטפלות, אבל הבקרה צריכה להתאים למקצוע ולענף. הקשישים הם לא מפעל, הם לא מוצר, ולכן יש להתייחס לטיפול בהם באופן הנדרש."

בעקבות הצעה דחופה לסדר שהגישה ח"כ טלי פלוסקוב (כולנו) התקיים היום דיון בוועדה לבניית תוכנית אב לאומית בנושא הזקנה על הפגיעה בתנאי ההעסקה של כ- 80,000 מטפלות סיעודיות. הדיון עלה בעקבות החלטת הביטוח הלאומי על כניסתה של מערכת דיווח חדשה, טלפונית, לבקרה על שעות העבודה של המטפלות הסיעודיות. לאחר כניסתה של המערכת החדשה, נשמעו תלונות מטפלות רבות על כך שהמערכת פוגעת בתנאי ההעסקה שלהם.

 

ח"כ טלי פלוסקוב (כולנו): "המטפלות הן המנוע של ענף הסיעוד. גם אני בעברי הייתי מטפלת סיעודית ואני מכירה מקרוב את עבודת הסיעוד. הטיפול בקשישים הוא לא כמו מפעל שבאים בבוקר, מחתימים כרטיס, ויוצאים בתום העבודה. מדובר בעבודה בשעות לא שגרתיות אשר דורשת גמישות. הפתרון לטיפול בקשישים טמון בחיזוק המטפלות הסיעודיות ומקצוע הסיעוד. לצערי במקום לחזק את המטפלות, הביטוח הלאומי רק פוגע בהן ומחסל את ענף הסיעוד ומי שיפגע בסוף אלו הקשישים".

 

ח"כ טלי פלוסקוב הוסיפה: "אני רוצה להבהיר, אני בעד בקרה על השעות של המטפלות, אבל הבקרה צריכה להתאים למקצוע ולענף. הקשישים הם לא מפעל, הם לא מוצר, ולכן יש להתייחס לטיפול בהם באופן הנדרש. המטפלות כיום נאלצות לבצע המון מטלות כמו בישול, ניקיון, קניות שלא במסגרת תפקידן, מישהו בביטוח הלאומי בכלל רואה את זה? למה הביטוח הלאומי לא מטפל קודם בניצול שהן חוות? או בטראומות שהן חוות כאשר מטופל שלהן נפטר? למה אף אחד לא מתייחס לזה שהן עונות למטופל גם בשישי ושבת כאשר למטופל שלהן יש שאלה או בקשה או שהוא סתם מרגיש בודד? כשקשיש פונה אליהן מחוץ לשעות העבודה הן עוזרות לו במסירות מבלי לקבל תשלום על כך. הביטוח הלאומי מתעלם מכל העזרה האדירה הזאת ומתייחס אל מטפלות כשקרניות וגנבות".

 

אלה סמלנסקי, מטפלת סיעודית: " אני עובדת 20 שנה בתחום, בחברת עמל. בשמם של כל המטפלות והמטפלים, אני רוצה להודות לטלי על תמיכתה הרבה. מאז הדיון הראשון צברנו ניסיון רב בנושא שעון הנוכחות החדש והוכחנו שהוא לא מתאים והוא כישלון מוחלט. כל השקעה בו היא בזבוז כסף כי הוא לא משקף את העבודה של המטפלות בשטח. יש לנו פיתרון חלופי, ביקורות על היומן של הביטוח הלאומי ומשרד הרווחה. התחושה שלנו היא שהמערכת גורמת נזק רב למערכת, הם מרגישים בבית סוהר, גרמתם להם נזק נפשי ופיזי, הרחקתם את כולם מהענף. תביטו באנשים פה ותבינו שאנחנו הפסקנו להיות שקופים. במשך 30 שנה הוזנח ענף הסיעוד והגיע הזמן שתפקחו את העיניים ותסתכלו על האמת. המערכת לא עוזרת לנו לעשות את העבודה שלנו."

 

אלינה מורזלייב, מטפלת סיעודית פרצה בבכי במהלך הדיון: "אני מטפלת בזוג קשישים עריריים. הקשיש היה עם הבת שלו, שהיא לוקה בנפשה. היא מתקשרת אליי ב- 6:00 בבוקר ואומרת לי שאבא שלה נפטר. לקחתי מונית ונסעתי אליה. אני לא שאלתי בכלל אם אני מקבלת על זה כסף או לא. אם אתם חושבים ששעון הנוכחות יעזור לי, אתם טועים בגדול. אני באה אחרי שעות העבודה כדי להכניס לה אינסולין. אני לא אומרת לקשישה או לבת שלה, שבגלל שלא משלמים לי, אז אני לא אגיע. אני מגיעה מיד."

 

ח"כ טלי פלוסקוב קמה על מנת לחבק אותה ואמרה: "אני יודעת איזו עבודה המטפלות עושות. אני שולחת את החיבוק הזה לכולכן. כולם חושבים שהם יודעים יותר טוב מכן איך לטפל בקשישים. אבל אתן אלו שעושות את עבודת הקודש הזה והחיבוק הזה מגיע לכולכן."

 

בסיום הדיון, ח"כ פלוסקוב פנתה אל נציגי הביטוח הלאומי:" אתם, נציגי הביטוח הלאומי, שוב פעם באתם לכאן נעולים. חשבתי שאחרי כל הסיפורים ששמענו פה היום, תנסו אולי להבין מה קורה בפועל בשטח. אז מה שאני מבינה מכם הוא שהביטוח הלאומי לא סופר אף אחד, לא אותנו ולא את המטפלות. החלטתם להגיע לכאן ולהכריז שהמערכת טובה ואתם מתנהלים כאילו אתם ורק אתם יודעים ומבינים את אופי הטיפול הסיעודי. כבר זמן מה אנחנו מנסים להגיע איתכם לשיח, אבל אתם פשוט לא מקשיבים לאף אחד. גם מה ששמענו היום לא באמת מעניין אתכם. לא הבנתם שהמערכת פוגעת גם בקשיש? תנו לקשישים חופש בחירה! אל תנהלו אותם! אתם כנראה עוד לא הפנמתם שהמהות של הטיפול הסיעודי בארץ הוא קודם כל המטפלות. אני לא מקבלת את העמדה של הביטוח הלאומי, ואני מבקשת שתעבירו את זה הלאה. כי אני אדרוש שמנכ"ל הביטוח הלאומי יגיע לכאן כדי לתת לנו תשובות ואולי הוא יקבל החלטה על התאמת המערכות לאופי עבודה עם הקשישים. לסיכום, אני רוצה לומר שוב למטפלים ומטפלות, תודה בשם כל הקשישים על הנתינה ועל הלב שלכם."

 

מטפלות ישראליות:

• כ-79,000 מטפלות (2015)
• 40% עולות (31,600 עובדות)
• 92% הן נשים, מחציתן מעל גיל 50, רבע מהן מעל גיל 60
• ממוצע 82 שעות עבודה בחודש, פחות מ-20 שעות בשבוע
• שכר שעתי שנקבע על-ידי בטל"א עומד על 26.88 ש"ח + 4%, אינו כולל תשלום עבור זמן הנסיעה בין המטופלים
• המעסיק הוא נותן שירות מוכר ומבוקר על ידי בטל"א ועומד בכללי המכרז

מערכת דיווחי שעות החדשה

עכשיו בישיבת הוועדה: חייבים לדחות את כניסתה של מערכת דיווחי שעות העבודה בטלפון ויחד למצוא את הפתרון שיתאים גם לאנשים המבוגרים,גם לעובדים וגם לביטוח הלאומי.

‎Posted by ‎Tali Ploskov – טלי פלוסקוב‎ on‎ יום שלישי, 26 ביוני 2018

איקון פייסבוק איקון טוויטר איקון גוגל פלוס לשתף: